Vilkår og betingelser for arrangement/ turer/ kurs
og
Kjøpsvilkår (salgsbetingelser)
Dette dokumentet inneholder både våre vilkår for kjøp av tjenester
A. Vilkår og betingelser for arrangement/ turer/ kurs.
og våre
B. Kjøpsvilkår (salgsbetingelser) ved kjøp av vare(r).
A. Vilkår og betingelser for arrangement/ turer/ kurs
Dette dokumentet må leses før påmelding på arrangement/turer/kurs i regi av Heidenstrøm eventyr. Ved påmelding av flere deltagere må du sørge for at alle deltagere leser og godtar punktene på dette dokumentet, alt må leses, men vi vil trekke frem punkt A.1. som spesielt viktig. Ved betaling for arrangement/turer/kurs i regi av Heidenstrøm eventyr blir denne avtalen automatisk godtatt. Derfor anbefaler vi at punktene leses grundig før innbetaling.
Partene
Heiadventure.no eies og drives av Heidenstrøm eventyr.
Selger er Heidenstrøm Eventyr, Kongsdelveien 2, 3475 Sætre, Jostein@heiadventure.no, (0047) 950 66 338, Org.Nr. 923 082 956.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestilling/booking, og betegnes i det følgende som deltager/deltageren.
A.1. Sikkerhet, ansvar og medansvar på guiding, arrangement, turer og kurs i regi av Heidenstrøm eventyr
Deltakelse på arrangement i natur vil innebære en viss risiko for uhell og skader. Heidenstrøm eventyr søker å minimere denne risikoen ved at våre arrangementer ledes av kvalifiserte guider og/eller instruktører og ved at våre guider og instruktører forplikter seg til å følge våre sikkerhetsinstrukser.
Guiden/instruktøren har det overordna ansvaret for sikkerheten til gruppa. Guiden/instruktøren er en kompetent person som er godt kjent med sikkerhet i natur og mulige faremomenter. Arrangementet skal i størst mulig grad være i tråd med gruppas forutsetninger (fysisk form, ferdighet, erfaring, utstyr osv), det er derfor viktig at den enkelte deltager tar hensyn til dette ved valg av tur og ved påmelding.
For at Guiden/instruktøren skal kunne ha ansvar for sikkerheten i gruppa må alle deltagerne være medansvarlige og:
- Rette seg etter Guidens/instruktørens anvisninger under hele arrangementet
- Innrette seg som en del av gruppa
- Stoppe/vente ved avtalte plasser
- Sørge for at en selv ikke går fra eller forlater gruppen
Andre viktige momenter ved våre arrangement:
- Det er viktig at den enkelte deltager informerer arrangøren om sykdommer og/eller plager som kan være relevant for sikkerheten og/eller gjennomføringen av arrangementet.
Den som bestiller for medreisende, plikter å gi korrekte og relevante opplysninger også i forhold til disse. - Den som bestiller et arrangement/tur/kurs på vegne av andre, plikter å forvisse seg om at den/de som skal delta på arrangementet, kan følge det reglement Heidenstrøm eventyr har satt, og at det aktuelle arrangementet/turen/kurset er av slik art at den/de påmeldte kan delta uten belastninger for seg selv eller andre.
- Kunden kan gjøres erstatningsansvarlig for tap eller ekstrautgifter som påføres Heidenstrøm eventyr ved grovt brudd på ovenstående bestemmelser. Deltager er pliktig til å erstatte skadet og/eller selvforskyldt tap av utstyr lånt eller leid av Heidenstrøm eventyr.
A.2. Påmelding/Avtalens inngåelse og levering/utførelse
A.2.1 Påmelding/avtalens inngåelse
Avtalen mellom Heidenstrøm eventyr og deltager(e) ansees inngått ved deltagers betaling av arrangementet eller påmeldingsavgiften. Normal vil hele beløpet betales ved påmelding. Ved bruk av faktura eller depositum som påmeldingsavgift har denne fakturaen normalt 3 dagers betalingsfrist eller forfall senest 2 dager før arrangementsstart.
Er det avtalefestede beløpet ikke kommet på Heidenstrøm eventyrs konto 2 dager etter forfall, kan Heidenstrøm eventyr heve avalen med mindre kunden kan dokumentere at betaling er skjedd innen forfall.
A.2.2 Levering/utførelse
Tjenestene våre utføres til avtalt tid mellom deltager(e) og Heidenstrøm Eventyr. Ved åpne arrangement utføres arrangementene på de stedene og tidene satt opp i kalenderen på hjemmesiden (med mindre et av punktene under punkt 7 kommer til spille). Eller tjenesten utføres etter spesiell avtale med deltager, da på det tidspunktet og stedet avtalt med deltager (med mindre et av punktene under punkt 7 kommer til spille).
A.3. Betalingsvilkår og betalingen
A.3.1 Betalingsvilkår
Eventuelt restbeløp, dvs arrangementets kostnad minus påmeldingsavgiftens (depositumets) størrelse betales, om ikke annet er avtalt, etter at arrangementet er avviklet. Heidenstrøm eventyr har normalt 3 dagers betalingsfrist på depositum/påmeldingsavgift og 7 dagers betalingsfrist ved sluttfakturering.
A.3.2 Betalingen
Heidenstrøm eventyr tar betalt enten via betalingsløsningen på nettsiden som er Vipps Checkout, via vippsnummer eller via faktura.
Depositum og påmeldingsavgift er deler av arrangementets fulle pris. Heidenstrøm eventyr setter vanligvis depositumet og påmeldingsavgiften til 30% av arrangementets fulle pris. Ved bruk av depositum og påmeldingsavgift så betales dette via faktura, resten av arrangementets fulle pris betales da etter arrangementet også via faktura.
A.4. Hva er inkludert i prisen
Hva som er inkludert i prisen blir spesifisert i beskrivelsen av hvert enkelt arrangement/tur/kurs.
A.5. Særlige forhold knyttet til avtalen
A.5.1 Avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikring
Heidenstrøm eventyr tilbyr ikke avbestillingsbeskyttelse, reise- eller ulykkesforsikring på våre arrangement.
Vi anbefaler at den enkelte deltager tegner egen reise- og ulykkesforsikring. Ved større arrangement anbefaler vi at den enkelte deltager tegner forsikring med avbestillingsbeskyttelse.
A.5.2 Helseopplysninger
Deltager(e) plikter å opplyse om alle helsemessige formaliteter som kan ha betydning for sikkerheten og/eller gjennomføring av arrangementet før arrangementet har startet.
Vi forbeholder oss retten til å avvise deltagere som ikke holder nødvendig fysisk standard, tekniske- og/eller psykiske krav.
A.5.3 Risiko ved arrangementer
Deltagelse på arrangementer i natur innebærer en viss risiko for uhell og skader. Vi søker å minimere denne risikoen og risikoen vil variere utfra aktivitet/arrangement.
Deltager(e) plikter å innrette seg etter guiden(es)/instruktøren(es) pålegg relatert til sikkerhet og veivalg så lenge arrangementet pågår.
Heidenstrøm eventyr påtar seg ingen økonomiske forpliktelser som følge av skade på personer eller utstyr, såfremt uhellet eller ulykken ikke skyldes grov uaktsomhet fra guidens side.
A.5.4 Tap av utstyr
Deltager(e) er pliktig til å erstatte skade og/eller selvforskyldt tap av utstyr lånt eller leid av Heidenstrøm eventyr.
A.6. Deltagers rett til å avbestille arrangementet
A.6.1 Unntatt angrerett
Heidenstrøm Eventyrs tjenester går inn under tjenester som er unntatt angrerett.
A.6.2 Avbestilling mot vederlag
- Ved avbestilling inntil 30 dager før arrangementets start blir hele beløpet refundert bortsett fra et administreringsgebyr på 10 % av arrangementets pris.
- Avbestiller deltager(e) mellom 30-15 dager før arrangementets start må deltager(e) betale 25 % av arrangementets pris.
- Avbestiller deltager(e) mellom 15 og 8 dager før arrangementets start må deltager(e) betale 50 % av arrangementets pris.
- Avbestiller deltager(e) 7 dager eller senere før arrangementets start, eller utelatt fremmøte ved arrangementets start så må deltager(e) betale arrangementet sin fulle pris.
Dersom deltagers bestilling omfatter flere, og den avtalte totalprisen bygger på rabatter eller avslag knyttet opp til deltagerantallet, vil grunnlaget for slike rabatter eller avslag kunne falle bort dersom noen av deltagerne avbestiller. Ved slik partiell avbestilling refunderer Heidenstrøm eventyr den forholdsmessige andelen av den avtalte/betalte prisen til de som avbestiller, og krever inn eventuell merpris som følge av bortfall av rabatter knyttet til gruppens størrelse, fra de gjenværende deltagerne.
Eventuell avbestilling må skje via epost til Jostein@heiadventure.no.
A.6.3 Ved plutselig og alvorlig sykdom eller ulykkeshendelse
Samme betingelser som under pkt 6.2 Avbestilling mot vederlag, gjelder. Ved større arrangementer anbefaler Heidenstrøm eventyr at den enkelte deltager kjøper avbestillingsbeskyttelse gjennom sin reiseforsikring.
A.6.4 Endring av bestillingen
Deltageren(e) kan endre bestillingen mot et administrasjonsgebyr på 10% eller kr 250,- pr person pr endring (hva enn som er minst). Dette gjelder bare om Heidenstrøm eventyr klarer å innfri ønske om endring. Dette kommer i tillegg til eventuell mellomlegg på arrangementskostnad ved bytte av arrangement.
Ved ønske om endring av bestilling ta kontakt via epost til Jostein@heiadventure.no eller via telefon (0047) 950 66 338.
A.7. Heidenstrøm eventyrs rett til å kansellere eller endre reisen uten erstatningsplikt
A.7.1 For få påmeldte
Heidenstrøm eventyr kan kansellere det enkelte arrangement dersom det ikke blir solgt det antall plasser som Heidenstrøm eventyr har satt som betingelse for å gjennomføre arrangementet. Om ikke annet er avtalt er fristen for slik kansellering ikke kortere enn:
- 20 dager før avreisedøgnet starter ved reiser som varer i mer enn 6 dager.
- 7 dager før arrangementet begynner ved reiser som varer mellom 2 og 6 dager.
- 48 timer før arrangementet begynner ved arrangement som varer i mindre enn 2 dager.
Varsel om slik kansellering må være kommet frem til kunden senest ved fristens utløp. Heidenstrøm eventyr plikter å gi deltager beskjed om kansellering etter dette punkt så snart som mulig. Ved kansellering etter dette punkt skal alle deltagers innbetalte beløp refunderes så snart som mulig.
A.7.2 Dårlig vær eller forhold
Ved dårlig vær eller dårlige forhold på aktuelle turer/ruter kan Heidenstrøm eventyr måtte endre arrangementet. Heidenstrøm eventyr plikter da å etterstrebe at endringen gir minst mulig ulempe for deltageren(e). Heidenstrøm eventyr vil i slike tilfeller tilby deltageren(e) et alternativt arrangement i samme tidsrom.
Om Heidenstrøm eventyr ikke kan tilby et alternativt arrangement har deltageren(e) rett til å få alle deltagers innbetalte beløp refundert.
A.7.3 Sykdom/skade hos guide/instruktør
Ved sykdom eller skade hos guide/instruktør vil Heidenstrøm eventyr etterstrebe å skaffe en ny guide/instruktør med tilsvarende kvalifikasjoner som den avtalte. Skulle vi mislykkes i dette kan vi måtte endre eller kansellere arrangementet.
Om Heidenstrøm eventyr ikke kan tilby en alternativ veileder har deltageren(e) rett til å få alle deltagers innbetalte beløp refundert.
A.7.4 Hindringer forårsaket av COVID-19
Dette er et midlertidig vilkår.
Hvis restriksjoner, retningslinjer, anbefalinger, pålegg eller forbud fra lokale eller nasjonale myndigheter og etater som følger av COVID-19 pandemien hindrer Heidenstrøm eventyr eller samarbeidspartnere å gjennomføre et arrangement som beskrevet i produktbeskrivelsen, skal det tilbys:
- et alternativt arrangement som følger retningslinjene, eller
- et alternativt tidspunkt for gjennomføring av arrangementet
Hvis Heidenstrøm eventyr ikke har mulighet til noen av de overnevnte alternativene har deltager rett til å få alle deltagers innbetalte beløp refundert.
Kan arrangementet gjennomføres etter gjeldene råd og deltager likevel ønsker å avbestille gjelder våre vanlige avbestillingsregler under pkt 6.2.
A.8. Mangel ved tjenesten – rettigheter og reklamasjonsfrist
A.8.1 Mangler
Deltager plikter å gi Heidenstrøm Eventyr eller guide/instruktør beskjed innen rimelig tid etter mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget, dersom mangelen vil gi deltageren rettigheter etter punktene 8.1 a) – c). Oppdages mangelen etter at tjenesten har tatt til, må deltageren så vidt mulig reklamere umiddelbart på stedet, blant annet for å muliggjøre avhjelp. Om feilen/mangelen ikke blir rettet og deltageren ønsker å reklamere på tjenesten når deltageren kommer hjem, må det skje senest fire uker etter at tjenesten er avsluttet og sendes som en skriftlig, begrunnet klage til Heidenstrøm Eventyr.
Henvendelse sendes på mail til jostein@heiadventure.no.
a) Avhjelp
Deltager kan kreve at Heidenstrøm Eventyr avhjelper mangelen dersom dette kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for Heidenstrøm Eventyr. Avhjelpen må skje innen en rimelig tid.
Avslår deltager retting som vil avhjelpe mangelen, eller unnlater deltager å reklamere til Heidenstrøm Eventyr eller Heidenstrøm Eventyrs representant der dette er mulig, slik at retting kan skje, mister dekltager retten til ytterligere krav.
b) Prisavslag
Dersom mangelen ikke blir avhjulpet, har deltager rett til et passende prisavslag for perioden tjenesten har hatt en mangel.
c) Heving
Har tjenesten en mangel som i vesentlig grad påvirker gjennomføringen av tjenesten og Heidenstrøm Eventyr ikke har avhjulpet mangelen eller tilbudt alternative tjenester, kan deltager heve avtalen og kreve tilbake verdien av tjenesten som ikke er levert.
A.8.2 Følgende forhold ansees normalt ikke som mangel ved tjenesten etter bestemmelsene i pkt 8.1
a) Avvik fra forventninger deltager har hatt og som ikke er skapt av Heidenstrøm Eventyr.
b) Unormale vær- og andre naturgitte forhold Heidenstrøm Eventyr ikke hadde eller burde ha kjennskap til.
c) Forhold deltgaren må regne med kan oppstå fra tid til annen, og som ligger utenfor Heidenstrøm Eventyrs kontroll eller som ikke avviker fra hva som anses forutsatt i avtalen. Eks: Skifte av parkeringsplass og derfor lengre gåavstand eller måtte betale for parkering pga full parkeringsplass. skal ikke betraktes som en mangel.
d) Avvik fra det avtalte som skyldes deltagers eget forhold.
A.9. Personvern
Opplysninger om ditt navn og øvrig kontaktinformasjon som du gir fra deg ved registrering i vårt påmeldingskjema eller pr epost og telefon er å regne som personopplysninger. Heidenstrøm eventyr er avhengig av å registrere og lagre disse for å kunne levere det produktet eller et tilbud du har bestilt til deg.
Du har rett på å få se dine personopplysninger som Heidenstrøm eventyr har lagret og å få disse slettet. Les Heidenstrøm eventyrs fulle personvernerklæring her.
A.10. Datalagring av personopplysninger
For at vi skal kunne lagre personopplysninger om deg i forbindelse med våre arrangement, må vi ha dine samtykker til dette. Når du godtar Heidenstrøm eventyrs vilkår samtykker du samtidig i at Heidenstrøm eventyr lagrer dine personopplysninger. Du kan reserve deg mot dette slik at alle dine data blir slettet etter arrangementet du deltar på. Dette gjøres ved å sende mail til Heidenstrøm eventyr.
A.11. Konfliktløsning
Klager rettes til Heidenstrøm Eventyr uten ugrunnet opphold, jf. punkt 8. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan deltageren ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis deltager ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis deltager er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
A.12. Copyright og opphavsrett
Alle bildene på denne nettsiden er beskyttet av opphavsrett og kan ikke kopieres, distribueres eller brukes på noen som helst måte uten skriftlig tillatelse fra Heidenstrøm Eventyr.
Alt innhold på disse nettsidene er Heidenstrøm eventyr eller underleverandør av nevntes eiendom og er beskyttet etter blant annet opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter skriftlig forhåndssamtykke fra Heidenstrøm Eventyr.
A.13 Trykkfeil
Det tas forbehold om trykkfeil i våre detaljprogram, brosjyrer og prisliste, samt våre nettsider.
B. Kjøpsvilkår (salgsbetingelser) ved kjøp av vare(r) av Heidenstrøm Eventyr
Ved å kjøpe vare(r) av oss bekrefter du at du har lest, forstått og godtar våre kjøpsvilkår (salgsbetingelser).
Partene
Heiadventure.no eies og drives av Heidenstrøm eventyr.
Selger er Heidenstrøm Eventyr, Kongsdelveien 2, 3475 Sætre, Jostein@heiadventure.no, (0047) 950 66 338, Org.Nr. 923 082 956.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestilling/booking
I det følgende refereres det til Hei eventyr som “Heiadventure.no”, “selgeren “, “vi” eller “oss”. Kjøperen omtales som “kjøperen”, “kunden”, “du”, “deg”, “din” eller “ditt”.
B.1. Generelt
Salgsbetingelsene gjelder for alt salg av produkter fra Heiadventure.no til forbrukere i Norge. Salgsbetingelsene, sammen med kundens bestilling (bekreftet gjennom en ordrebekreftelse), utgjør det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Hvis du er under 18 år, kan du kun handle ved å betale ved levering. Alternativt kan en myndig person (som en foresatt) gjennomføre handelen på dine vegne. Vi inngår ikke avtaler med personer under 15 år uten samtykke fra foresatte.
Heiadventure.no leverer kun til adresser i Norge, med unntak av spesifikke adresser på Svalbard og feltpost-adresser. Forbrukerkjøp reguleres av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven og e-handelsloven. Ved behov kan du finne mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp gjennom lenkene til disse lovene. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
B.2. Bestilling og avtale
Din bestilling er bindende når den er sendt inn til oss og registrert på ett av våre systemer. Du har fortsatt rett til å angre kjøpet i henhold til angrerettloven (se informasjon om angrerett under). Når vi mottar bestillingen din, vil du motta en ordrebekreftelse via e-post. Det er viktig at du går nøye gjennom ordrebekreftelsen for å sikre at den stemmer med din bestilling.
Hvis det er avvik mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, anses dette som et nytt tilbud fra oss som du kan velge å akseptere eller avvise. Du har fortsatt rett til å holde fast på den opprinnelige bestillingen, så lenge den stemmer med vårt tilbud.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
B.3. Produktinformasjon
Vi streber etter å gi riktig informasjon om produktene vi selger, men vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil eller trykkfeil som kan forekomme. Dette kan føre til at vi ikke kan levere produkter i henhold til informasjonen i nettbutikken eller annen markedsføring.
Vi forbeholder oss også retten til å kansellere bestillingen eller deler av den dersom produktet er utsolgt. Hvis dette skjer, vil vi informere deg og eventuelt tilby et alternativt produkt eller ny leveringsdato. Du kan da velge å akseptere vårt endrede tilbud eller kansellere bestillingen.
B.4. Priser
B.4.1 Alle priser
Alle priser på Heiadventure.no er oppgitt inkl. mva. og ekskl. frakt, med mindre annet er spesifisert.
B.4.2 Bestilling via betalingsløsning på nettsiden
Når vi har produktet på lager og du bestiller og betaler via vår betalingsløsning på nettsiden så vil totalkostnaden for kjøpet fremkomme før du har fullført bestillingen og inkluderer alle utgifter forbundet med kjøpet.
B.4.3 Bestilling utenfor den integrerte betalingsløsning på nettsiden (som faktura)
Dersom produktet ikke er på lager, eller nettsidens integrerte betalingsløsningen ikke benyttes, vil vi informere deg om totalkostnaden og eventuelle alternativer før bestillingen blir bekreftet. Dette fordi vi da manuelt må utregne kostnader som frakt og emballasje.
B.4.4 Svalbard og andre utilgjengelige steder
Hvis leveringen skjer til Svalbard, norsk kontinentalsokkel eller feltpost-adresser, selges varen uten tillegg av MVA. Et eventuelt tillegg for tollbehandling og kostnader knyttet til det vil bli inkludert i fraktkostnadene.
B.4.5 Forbehold
Prisene kan endre seg over tid, og vi tar derfor forbehold om prisendring.
Vi forbeholder oss retten til å nekte levering på varer ved feilprising eller feil i lagersituasjonen. Dette gjelder også ved konkurransesituasjoner eller andre årsaker.
Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende.
B.5. Betaling
Betaling kan gjøres via Faktura. Eller fysisk ved oppmøte via Vippsnummer. Vi jobber med å integrere en betalingsløsning i nettbutikken.
B.6. Salgspant
Vi har rett til å ta tilbake produkter du har kjøpt, hvis hele kjøpesummen (inkludert renter og eventuelle ekstra kostnader) ikke blir betalt. Dette er i henhold til panteloven § 3-14. For å sikre at betalingen blir gjort, kan vi også kreve annen sikkerhet i tillegg til, eller i stedet for, salgspant. Dette kan skje selv etter at bestillingen din er godkjent.
Så lenge produktene er underlagt salgspant, har du ikke lov til å selge dem videre før de er fullt betalt.
Vær oppmerksom på at kun bedrifter og offentlige etater kan kjøpe varer på kreditt. En kredittvurdering vil bli gjort før faktura blir sendt.
B.7. Levering, risikoen for varen og forsinkelse
B.7.1 Levering
Levering skjer på den måten og til det stedet som er angitt i ordrebekreftelsen.
B.7.2 Risikoen for varen
Risikoen for produktene overgår til deg når du mottar den(dem) eller de overtas av en tredjepart du har valgt.
B.7.3 Forsinkelse
Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Dersom leveringen blir forsinket, vil vi gi deg beskjed så snart vi har informasjon om dette, og eventuelt informere om ny leveringsdato eller om produktet er utsolgt. Dersom leveringen blir vesentlig forsinket, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten ekstra kostnad.
B.8. Mangel ved varen, reklamasjon, reklamasjonsfrist og kjøpers rettigheter.
B.8.1 Reklamasjonsfrist
Reklamasjon må senest skje to år etter at du mottok produktet. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år ved vanlig bruk, kan reklamasjonen gjøres inntil fem år etter mottak.
B.8.2 Reklamasjon
Vi anbefaler at du sender reklamasjonen skriftlig til jostein@heiadventure.no for raskest behandling. Eventuelle returer i forbindelse med reklamasjon kan sendes tilbake til oss og vi dekker fraktkostnadene for en pakke med posten.
B.8.3 Mangel ved varen
Dersom du oppdager en mangel ved varen må du innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss beskjed om mangelen. For mangler som oppstår innen 6 måneder etter levering, antas mangelen å ha vært til stede ved levering, med mindre annet kan påvises. Etter denne perioden må kunden kunne dokumentere at mangelen var til stede ved levering.
B.8.4 Kjøperens rettigheter
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, har kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene forskjellige rettigheter.
a) Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
b) Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
c) Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
B.9. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
B.9.1 Selgerens rettigheter
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
a) Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
b) Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
c) Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
d) Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
B.10. Angrerett
Som forbruker har du rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at du mottok produktet. Du kan returnere varen, men vi kan gjøre fradrag i tilbakebetalingen hvis produktet er brukt på en måte som reduserer verdien.
Angreretten gjelder ikke for varer som er spesiallaget etter dine ønsker, varer som raskt kan gå ut på dato, eller varer som av helse- eller hygieniske årsaker ikke kan returneres etter at forseglingen er brutt.
For å benytte angreretten, må du sende en skriftlig melding til oss innen 14 dager etter at du mottok varene. Vi tilbyr et angrerettskjema som kan lastes ned på nettsiden, og som du kan bruke ved retur.
Ved benyttelse av angreretten refunderes hele eller deler av kjøpesummen, inkludert standard fraktkostnader, innen 14 dager etter at vi har mottatt varen i retur. Kunden er selv ansvarlig for returkostnadene.
Angreretten gjelder ikke for:
- Digitalt innhold lagret på minnebrikker, CD-er og DVD-er der forseglingen på produktet er brutt.
- Forseglede produkter som av hensyn til helse eller hygiene ikke kan returneres hvis forseglingen er brutt etter levering (f.eks. sikkerhetsutstyr til klatring, undertøy eller kroppsnært treningstøy).
- Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake penger
- Produkter som forringes raskt, har kort holdbarhet eller blir foreldet.
- Produkter med et personlig preg.
B.11. Ansvar og force majeure
Heiadventure.no er ansvarlig for tap eller skade på produkter kun hvis det kan påvises at feilen ligger hos oss. Vi er ikke ansvarlige for indirekte tap, med mindre dette skyldes grov uaktsomhet fra vår side.
Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene dersom det skjer endringer i lovgivningen eller andre uforutsette hendelser, som arbeidskonflikter eller naturkatastrofer, som hindrer oss fra å levere produktene til deg.
B.12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
B.13. Personvern
Opplysninger om ditt navn og øvrig kontaktinformasjon som du gir fra deg ved bestilling av vare(r) eller pr epost og telefon er å regne som personopplysninger. Heidenstrøm eventyr er avhengig av å registrere og lagre disse for å kunne levere det produktet eller et tilbud du har bestilt til deg.
Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Du har rett på å få se dine personopplysninger som Heidenstrøm eventyr har lagret og å få disse slettet. Les Heidenstrøm eventyrs fulle personvernerklæring her.
B.14.Datalagring av personopplysninger
For at vi skal kunne lagre personopplysninger om deg i forbindelse med kjøp av våre varer, må vi ha dine samtykker til dette. Når du godtar Heidenstrøm eventyrs vilkår samtykker du samtidig i at Heidenstrøm eventyr lagrer dine personopplysninger. Du kan reserve deg mot dette slik at alle dine data blir slettet etter vi har sendt varen til deg. Dette gjøres ved å sende mail til Heidenstrøm eventyr på jostein@heiadventure.no.
B.15. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt B7 og B8. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller https://www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her http://ec.europa.eu/odr.
B.16. Copyright og opphavsrett
Alle bildene på denne nettsiden er beskyttet av opphavsrett og kan ikke kopieres, distribueres eller brukes på noen som helst måte uten skriftlig tillatelse fra Heidenstrøm Eventyr.
Alt innhold på disse nettsidene er Heidenstrøm eventyr eller underleverandør av nevntes eiendom og er beskyttet etter blant annet opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder blant annet omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra Heidenstrøm Eventyr.
B.17. Gavekort
B.17.1 Gyldighet
Gavekort utstedt av Heiadventure.no er gyldige i 12 måneder fra kjøpsdato, med mindre annet er spesifisert. Etter utløpsdatoen kan gavekortet ikke lenger benyttes, og ubenyttet saldo vil ikke refunderes.
B.17.2 Bruk av gavekort
Gavekort kan brukes som betaling for alle produkter og tjenester tilgjengelige på Heiadventure.no, med mindre spesifikke unntak er oppgitt. Eventuell restsaldo på gavekortet kan brukes ved fremtidige kjøp innenfor gyldighetsperioden.
B.17.3 Delbetaling og kombinasjon
Hvis gavekortets saldo ikke dekker totalbeløpet for en bestilling, kan kunden betale resten med andre betalingsmetoder som aksepteres av Heiadventure.no. Gavekort kan også kombineres med kampanjer eller rabatter dersom vilkårene for tilbudet tillater det.
B.17.4 Refusjon og erstatning
Gavekort kan ikke byttes i kontanter, refunderes eller returneres, med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning. Ved tap eller tyveri av gavekort, kan vi ikke tilby erstatning, med mindre gavekortet kan spores gjennom en unik kode, og dette er avtalt med oss.
B.17.5 Begrensninger
Gavekort gjelder kun for kjøp gjennom Heiadventure.no og kan ikke brukes hos tredjepartsleverandører, med mindre dette er uttrykkelig spesifisert.
B.18. Trykkfeil
Det tas forbehold om trykkfeil i våre detaljprogram, brosjyrer og prisliste, samt våre nettsider.
Det kan også forekomme feilprising eller feil i lagersituasjonen.
Dette kan føre til at vi ikke kan levere produkter i henhold til informasjonen i nettbutikken eller annen markedsføring
Vi forbeholder oss retten til å nekte levering på varer ved feilprising eller feil i lagersituasjonen.
Vi forbeholder oss også retten til å kansellere bestillingen eller deler av den dersom produktet er utsolgt.